Programma

Durf veranderen! Hier kan je ons uitgewerkt programma terugvinden, we hopen u voldoende te kunnen overtuigen om uw stem te krijgen op 14oktober!

Lijst2 N-VA Sint-Lievens-Houtem

Een slagkrachtig Houtem: inspraak, participatie en informatie

Inspraak, participatie en informatie

Visie.

Politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen en durven beslissen, ook al is dit niet altijd leuk of gemakkelijk. Goede en correcte informatie is hierbij belangrijk en dit niet alleen vanuit de eigen achterban. Mensen  kansen geven  op inspraak is dan ook een actieve opdracht. Communicatie en informatie zijn hierbij van het grootste belang, zowel voor de burger als voor het beleid. Objectieve, correcte, volledige en verstaanbare communicatie moet de norm zijn.

N-VA wil gaan voor een transparante overheid. Inwoners en belanghebbenden hebben het recht om te weten wat er met de publieke middelen gebeurt. De communicatie moet niet enkel duidelijk en verstaanbaar zijn, maar evenzeer eenvoudig raadpleegbaar.

Actiepunten:

N-VA wil inspraak voor iedereen en dit via de bestaande kanalen (adviesraden, nieuwsbrieven, infovergaderingen, website, digitale infoborden, regionale pers, …).

Alle gemeenteraadsleden, inclusief oppositie, moeten geïnformeerd worden over genomen of te nemen initiatieven.

De adviezen van de diverse adviesraden moeten ernstig genomen worden en moeten mee opgenomen worden in de motivatie van de beslissingen.

Ook de stem van het personeel is van belang. N-VA bestuurt samen met het personeel.

Bijkomend moeten burgers ook persoonlijk en rechtstreeks inspraak kunnen hebben bij belangrijke dossiers of dossiers die hen persoonlijkaanbelangen. Dit kan op eenvoudige wijze door bijvoorbeeld een contactknop op de gemeentelijke website bij de berichtgevingen.

Nieuwsbrieven mogen niet louter een berichtgevingskanaal zijn, maar kunnen ook gebruikt wordenom te polsen naar de reacties van de inwoners. Een permanente ideëenbus, al dan niet digitaal, kan de communicatie vanuit de burgers stimuleren.

Oprichting en ondersteuning van diverse dorpsraden en adviesraden is vanzelfsprekend. Nadien ook rekening houden met de voorstellen die daar worden geformuleerd moet even vanzelfsprekend worden.

De N-VA is voorstander om een beperkt deel van de begroting meer open te stellen voor de burgers, de zgn. burgerbegroting. Een burgerbegroting kan de betrokkenheid van de burger en het draagvlak voor de beslissingen immers verhogen. Iedere gemeente dient voor zichzelf te bekijken hoe deze burgerbegroting het beste wordt georganiseerd : via wijkbudgetten, voor het gehele grondgebied van de gemeente, voor bepaalde beleidsdomeinen,…

Voor N-VA is het van belang dat alle beleidsbeslissingen, openbare werken of andere dossiers tijdig en transparant gecommuniceerd worden.

Een slagkrachtig Houtem: dienstverlening en administratieve vereenvoudiging

Dienstverlening en administratieve vereenvoudiging

Visie.

In onze complexe samenleving is het voor burgers en bedrijven niet altijd gemakkelijk om de weg te vinden in de diverse reglementen, vergunningen, wetgevingen, enz…

N-VA is vastberaden om zich in te zetten om procedures te vereenvoudigen waar mogelijk.

Actiepunten:

Een maximaal aantal aanvragen moet digitaal kunnen gebeuren en afgehandeld worden. Een uitbreiding van het E-loket is hiervoor noodzakelijk. Mensendie hiervan geen gebruikwensen of kunnen maken, moeten evenzeer op bijkomende begeleidingberoep kunnen doen.

N-VA wil van Sint-Lievens-Houtem een pionier maken in de digitale evolutie. Hiervoor zijn we afhankelijk van de technologische ontwikkelingen. Je kan op de technologie niet vooruitlopen, maar we hebben als N-VA de ambitie om dit strikt op te volgen en uit te voeren van zodra mogelijk. In dit kader is het verzamelen van de nodige kennis en ervaring zeker aangeraden. Een samenwerking met omliggende gemeenten of met privé-initiatieven is hierbij een mogelijkheid. Schaalvergroting heeft zeker en vast voordelen in dit verhaal.

De gemeentelijke website kan een eigen activiteitenkalender aanbieden waarbij alle activiteiten van verenigingen in de kijker kunnen worden gezet.

Omwille van de nieuwe privacywet omtrent persoonsdata moet er veilig met deze data worden omgesprongen. Daarom worden gegevens van de inwoners niet steeds doorgegeven naar derden, maar wordt dit voornamelijk door het gemeentepersoneel zelf geraadpleegd.

Een slagkrachtig Houtem: personeelsbeleid

Personeelsbeleid

Visie.

N-VA beschouwt alle personeelsleden als ambassadeurs van het gemeentelijk beleid. Dit vereist de nodige competenties, vakbekwaamheid en klantvriendelijkheid. De juiste persoon op de juiste plaats is de grote uitdaging.

Actiepunten:

De aanwervingen moeten objectief en op basis van examens gebeuren. De kandidaten worden daarbij geëvalueerd op hun kennis en kunde en niet op het kennen van de juiste personen of het kunnen voorleggen van de gepaste partijkaart of ideologie.

Personeelsleden moeten kansen krijgen tot bijscholing en doorstroming binnen de gemeentelijke organisatie. Personeelsleden moeten de kans krijgen om op een flexibele manier binnen de organisatie een andere job op te nemen indien ze dit wensen. Bij voorkeur vindt de eerste aanwerving plaats binnen het eigen personeelsbestand. Vacatures worden dan ook eerst binnen het eigen personeelsbestand gepubliceerd.

Personeelsleden worden betrokken bij de organisatie van hun dienst, bv. aankopen van materiaal enz… Het bestuur brengt respect op voor de deskundigheid en de onafhankelijkheid van het gemeentepersoneel.

Jongeren en andersvaliden moeten de mogelijkheid hebben om kennis te maken met de lokale overheid en om werkervaring op te doen door middel van stages, leren op de werkvloer, vakantiewerk en andere initiatieven.

Interne kwaliteitszorg en vormingen voor gemeentepersoneel moeten de norm zijn.

Een slagkrachtig Houtem: financiën

Visie.

N-VA draagt het principe van de goede huisvader hoog in het vaandel op gebied van gemeentefinanciën. De basis van een correct financieel beleid is een gezonde balans tussen inkomsten en uitgaven. Beslissingen dienen te allen tijde genomen te worden waarbij zowel de korte- als langetermijnvisie in pacht gehouden wordt. We streven ernaar om de belastingdruk voor de Houtemnaar zo laag mogelijk te houden.

Actiepunten:

Het financieel beleid moet steeds open en eerlijk zijn.

Eerlijke communicatie over financiële lasten die niet officieel opgenomen zijn als schulden is noodzakelijk.

Onze visie is: ‘Eerst besparen en enkel belasten waar echt nodig’. Een strikte opvolging van de uitgaven is te allen tijde nodig en verhoging van budgetten dienen voldoende verantwoord te zijn.

Niet noodzakelijke uitgaven zoals recepties en feesten allerhande moeten kritisch geëvalueerd worden en binnen strikte budgetten uitgewerkt worden.

Maximaal gebruik maken van de beschikbare subsidies moet de norm blijven.

Publiek- private samenwerkingen moeten mogelijk zijn binnen de gemeente.

Inkomsten van de burgers zijn volgens de huidige coalitie kleiner dan omliggende gemeenten, maar volgens officiële cijfers zijn deze gemiddeld hoger dan gelijkaardige gemeenten. Een uitgebreide en verdiepende analyse van alle inkomsten en uitgaven is nodig.

Een Houtem voor iedereen: jongeren

Opgroeien in Groot Houtem

Visie:

N-VA wil een Houtem voor iedereen. Kinderen en jongeren moeten alle kansen krijgen in Houtem zonder zich daarvoor ver te verplaatsen. Ondersteuning van diverse verenigingen en academies zullen ook in de toekomst onze aandacht trekken.

Actiepunten:

Een uitbreiding van de tegemoetkoming van 50% in de kosten van een Buzzy Pass -abonnement van De Lijn tot en met de leeftijd van 24 jaar is onze doelstelling. Momenteel is deze tegemoetkoming beperkt tot 18 jaar.

Schoolinfrastructuur moet optimaal benut worden. Scholen kunnen opengesteld worden voor andere activiteiten buiten de schooluren mits goeie afspraken uiteraard. Hierdoor kan men ook veelvuldige verplaatsingen vermijden.

Binnen de bevoegdheden van de gemeente willen we werken aan kwaliteitsvol onderwijs voor elk kind ongeacht hun thuissituatie en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind.

Verenigingen met jeugdwerking willen we blijvend en voldoende ondersteunen.

Uitbreiding van het netwerk van kinderopvang blijft een noodzaak, zowel voor- als naschoolse opvang en opvang tijdens vakantieperiodes.

Een uitgebreid aanbod van vrijetijds-initiatieven aanbieden aan verschillende doelgroepen moet een prioriteit blijven. Een grotere diversiteit aan activiteiten en voldoende capaciteit mogen we hier zeker niet uit het oog verliezen.

Een nauwe samenwerking tussen schooldirecties en lokale sociale instanties ondersteunen en stimuleren, bijvoorbeeld via organisatie van extra huiswerkbegeleiding en andere initiatieven.

Het aanbod voor tieners is veel kleiner dan het aanbod voor kinderen. Door een groter aanbod aan te bieden willen wij ook deze doelgroep alle kansen geven.

Een Houtem voor iedereen: Houtem volwassen beleven

Houtem volwassen beleven.

Visie:

N-VA wil een Houtem voor iedereen. Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. Een gemeente, wijk of buurt die aan elkaar hangt, zet dingen in beweging, heeft bewoners die elkaar aanspreken bij problemen, zorgt voor de nodige sociale controle, verhoogt het veiligheidsgevoel en zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.

Actiepunten:

Het verenigingsleven wordt ondersteund met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring en gratis advies inzake administratieve verplichtingen.

N-VA wil het verenigingsleven alle kansen geven om zich optimaal te ontwikkelen.

Alle erkende Houtemse verenigingen moeten toegang hebben tot alle beschikbare gemeentelijke infrastructuur. Een duidelijk overzicht en duidelijke communicatie zijn hier van belang. In dit kader is gebruik van het gemeentelijk wagenpark, specifieke werkmaterialen, enz…, niet uit te sluiten. Structurele opmaak van convenanten in overleg met de verenigingen kan hier een oplossing bieden, zodat logistieke en intellectuele steun meer gereglementeerd worden.

De gemeente moet een aanspreekpunt worden tussen vraag en aanbod. Enerzijds voor de verenigingen met een specifieke vraag of nooden anderzijds voor personen of verenigingen die bepaalde infrastructuur kunnen aanbieden.

Oprichting van dorpsraden en adviesraden, zowel in de hoofdgemeente als in de deelgemeenten, komt de gemeentelijke werking alleen maar ten goede. Hierbij is het wel van belang dat de geformuleerde adviezen ook zo veel als mogelijk opgevolgd worden.

Convenant = Geschreven overeenkomst tussen de gemeente en de vereniging waarbij concrete afspraken worden vastgelegd. Dit vooral om te vermijden dat de vereniging voor regelmatig weerkerende organisaties telkens opnieuw een aanvraag of goedkeuring moet indienen.

Een Houtem voor Iedereen: Iedereen erbij!

Iedereen erbij.

Visie:

N-VA wil een Houtem voor iedereen. Personen met een handicap maken dan ook ten volle deel uit van onze samenleving. Integratie en gelijke kansen moeten meer zijn dan modewoorden die schoon klinken.

Daarbovenop moet iedereen op een onafhankelijke en gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van alle voorzieningen.

Actiepunten:

Toegang voor mindervaliden en kinderwagens in alle openbare gebouwen, horeca en ondernemingen, moet beter ondersteund worden. Hierbij kunnen wij als gemeente inzetten op ondersteunende maatregelen voor ondernemers die hun onderneming toegankelijk maken voor andersvaliden.

N-VA is reeds geruime tijd vragende partij voor het invoeren van een vrijetijdspas. Via deze vrijetijdspas kunnen personen die genieten van een verhoogde tegemoetkoming genieten van een korting binnen het sport- en cultuuraanbod in de gemeente.

Een gemeentelijk vervoersaanbod voorzien vanuit alle deelgemeenten op de marktdag in Sint-Lievens-Houtem of bij specifieke evenementen kan helpen om deze doelgroep meer uit het isolement te halen. (vb: nieuwjaarsreceptie, jaarmarkt, kermissen, vieringen, …) Het organiserenvan gemeenschappelijk vervoer via bussen is hierbij een mogelijkheid. Anderzijds kan men via de gemeentelijke website ook een carpoolplatform aanbieden waarbij meer mobiele inwoners het aanbod kunnen bepalen en minder mobiele inwoners hierop kunnen inspelen.

N-VA streeft naar een gezonde mix van jeugd en ouderen bij het activiteitenaanbod. Geen aparte doelgroepen creëren, maar waar mogelijk deze doelgroepen met elkaar in contact laten komen. Jongeren leren bijvoorbeeld van ouderen en andersom

Een Houtem voor iedereen: senioren

Een onbezorgde oude dag in Houtem.

Visie:

N-VA wil een Houtem voor iedereen. De steeds grotere groep senioren is een belangrijke doelgroep voor het beleid. Daarbij willen wij een duidelijk onderscheid maken tussen de ‘jonge’ senioren, die nog heel  actief zijn in het verenigingsleven en de ‘oudere’ senior die vaker hulpbehoevend is.

Onze senioren beschikken over een zee aan ervaring en tijd en zijn dus een grote meerwaarde voor onze samenleving; ‘oud’ is zeker niet ‘out’. Vele senioren kunnen een goede partner zijn om het samenleven in Houtem te versterken.

Actiepunten:

Senioren actief betrekken in het verenigingsleven, ook voor de minder mobiele personen, door het nemen van initiatieven binnen de vrijetijdsbesteding waarbij alle senioren welkom zijn.

Senioren actief begeleiden en opleiden in de digitale wereld is de grote uitdaging voor de eerstkomende jaren. Het organiseren van laagdrempelige vormingen en opleidingen rond informatica en technologie moet een prioriteit blijven.

Een gemeentelijk vervoersaanbod voorzien vanuit alle deelgemeenten op de marktdag in Sint-Lievens-Houtem of bij specifieke evenementen kan helpen om deze doelgroep meer uit het isolement te halen. (bv.: nieuwjaarsreceptie, jaarmarkt, kermissen, vieringen, …) Het organiserenvan gemeenschappelijk vervoer via bussen is hierbij een mogelijkheid. Anderzijds kan men via de gemeentelijke website ook een carpoolplatform aanbieden waarbij meer mobiele inwoners het aanbod kunnen bepalen en minder mobiele inwoners hierop kunnen inspelen.

Opmaak van diverse korte handleidingen en specifieke eenvoudige gebruiksaanwijzingen omtrent digitalisering is zeker nodig. (bv. hoe elektriciteitsrekeningen consulteren, meterstanden doorgeven, …)

We willenblijven inzetten op specifieke organisaties binnen het sport- en cultuurbeleid in overleg met de seniorenraad.

Lokale economie: Ondernemen in Houtem

Ondernemen in Houtem

Visie:

De gemeente moet borg staan voor een gezond ondernemingsklimaat waarbij ondernemingen kansen krijgen en de gemeente ten volle haar rol als bemiddelaar vervult. Steden en gemeenten zijn partners van de ondernemingen en middenstanders.

We moeten streven naar een versterking van de tewerkstellingsgraad in  eigen gemeente. Werk is de basis van duurzaamheid en genereert welvaart en welzijn.

Ook landbouw blijft in Sint-Lievens-Houtem een belangrijke actor in het ruimtegebruik. Landbouw wordt mee ingezet om Sint-Lievens-Houtem als groene gemeente te behouden.

Actiepunten:

Via de raad voor lokale economie en de belangenorganisaties (bv.: Unizo) voeren we een geïntegreerd beleid met overleg en afspraken. Op die manier blijven we de polsslag van de lokale economie opvolgen en nemen we initiatieven waar nodig.

De gemeente blijft inspanningen leveren om voldoende bedrijfsterreinen te ontwikkelen.

N-VA pleit voor een ondernemersloket waarbij de desbetreffende ambtenaar voldoende gekend moet zijn bij de lokale handelaars. Van daaruit moet de ondernemer alles kunnen geregeld krijgen wat de gemeente betreft. Ook landbouwers moeten hier terechtkunnen met hun specifieke vragen wanneer nodig.

Bij lokale initiatieven zoals kermissen, jaarmarkten en andere organisaties moet er meer overleg georganiseerd worden met de lokale horeca en handelaars. Op die manier moeten zij meer betrokken worden met als doel een win-winsituatie te bekomen voor de beide partijen.

In dialoog met de landbouwsector worden de mogelijkheden onderzocht om de landbouw mee in te schakelen in het toeristische aanbod. In die zin wensen we hoevetoerisme te stimuleren.

Mobiliteit: verkeersveiligheid

Verkeer en mobiliteit: Verkeersveiligheid

Visie:

Verkeersveiligheid blijft een belangrijke bekommernis van de burger. Een doeltreffende en correcte verkeershandhaving (verkeerscontroles) kan daarvan een wezenlijk onderdeel uitmaken. Waar preventie niet volstaat, wordt gecontroleerd en gesanctioneerd op een transparante en consequente manier.

Actiepunten:

Intelligente led-verlichting verhoogt de verkeersveiligheid en draagt tevens bij tot een grotere positieve bijdrage aan het leefmilieu.

Vervangen van wilde beplanting door onderhoudsvriendelijke alternatieven levert op verschillende plaatsen in onze gemeente een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid.

Het ontwerp van de lokale wegen moet voldoende gedragsturend zijn. In plaats van alleen te werken met verkeersborden, wegmarkering en belijning zorgen we voor een wegbeeld en een inrichting die uitnodigt tot aangepast rijgedrag. Straatmeubilair, groeninrichting, aangepaste wegverharding of kleuren worden gebruikt voor oplossingen op maat. Bij de herinrichting van alle dorpskernen houden wij rekening met de ontwerpsnelheid van 30 km per uur.

De oversteekbaarheid voor voetgangers op het Marktplein verhogen doormiddel van snelheidsremmende maatregelen te treffen. (bv. de rijbaan optisch versmallen door het aanleggen van fietssugestiestroken in beide rijrichtingen.

Een uniforme en verkeersveilige schoolomgeving voor alle scholen is vanzelfsprekend. Steun aan het Octopusplusplan is vanzelfsprekend. We stellen echter vast dat hier nog heel wat werk aan de winkel is om dit te bereiken. Veilige routes van en naar school uitstippelen is hierin een van de belangrijkste actiepunten.

N-VA SLH engageert zich om het Charter Werftransport te ondertekenen en zo het vele vrachtverkeer de schoolomgevingen bij het begin en einde van de school. We voorzien bijkomend in dialoog met de bedrijven in de omgeving van de scholen.

We roepen de scholen op om in samenspraak met hun oudercomités vormen van carpooling en blokfietsen (d.i. het in groep naar school fietsen). Zo kunnen ouders uit de buurt samenwerken om hun kinderen zo veilig mogelijk naar school te brengen.

De verkeersraad moet een grotere inbreng krijgen inzake het dagelijkse verkeersbeleid.

Veilige fietsschoolroutes aanleggen die naadloos aansluiten op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.

N-VA wil bij de inwoners een preventiecampagne opstarten rond het S.T.O.P.-principe. Dit staat voor de bewuste overweging die elk van ons kan maken voor het maken van een verplaatsing. Afhankelijk van de omstandigheden kiezen we bewust eerst voor het Stappen of Trappen, dan voor het Openbaar vervoer en pas als ook dat niet lukt dan kunnen we de Personenwagen instappen, bij voorkeur met anderen (door te carpoolen). Een derde van alle verplaatsingen in Vlaanderen gebeurt voor vrijetijdsbeleving. Al te vaak kiezen we daarbij zonder nadenken, uit gewoonte of gemakzucht, voor de auto. Kiezen voor S.T.O.P. heeft nochtans heel wat voordelen!

Mobiliteit: Fiets- en voetpaden

Verkeer en mobiliteit: Fiets- en voetpaden

Visie:

Op de eerste plaats heeft de gemeente een verpletterende verantwoordelijkheid als het gaat over de kwaliteit van de verkeersinfrastructuur. Bij gebreke hiervan geldt een onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid in hoofde van de gemeente.

Onveiligheid ten gevolge van een verwaarloosde infrastructuur moet dan ook te allen tijde vermeden worden. Het huidige bestuur heeft onder de kerktorens geïnvesteerd in vernieuwing van de dorpskernen, maar heeft daarbij de voet- en fietspaden volledig uit het oog verloren. De zwakke weggebruiker is niet beschermd in onze gemeente. Vele ouders durven hun kinderen niet zelf naar school te laten gaan.

Als we meer plaats willen geven aan fietsers, moet het hele fietstraject op een comfortabele en veilige manier kunnen worden afgelegd, van de eerste tot de laatste kilometer. Daarom zorgen we voor een uitgebreid en goed onderhouden netwerk van fietsverbindingen doorheen de gemeentekern.

De gemeente stelt een concreet actieplan op, met prioriteiten voor investeringen in de fietsinfrastructuur en voor het aanpakken van conflictpunten, en koppel daar in haar meerjarenplan de nodige budgetten aan.

Actiepunten:

Doortrekken van de fietssuggestiestroken, zoals in Zonnegem, over geheel Sint-Lievens-Houtem.

De aansluiting van de fietssuggestiestrook aan de omliggende gemeenten.

Streven naar een eenvormig straatbeeld (eenvormige verkeersremmers)

De gemeente geeft het goede voorbeeld en zet maximaal in op fietsgebruik voor de eigen werking. Bij de vernieuwing van het wagenpark kunnen bijv. enkele auto’s van de gemeente worden vervangen door (elektrische) dienstfietsen, of doet men met de verschillende diensten aan autodelen.

Blokrijden naar school.

Aanstellen van een fietsambtenaar.

Uitvoeren van een fietsscan in de gemeente.

Aanmoedigen van de trage wegen niet alleen voor het recreatieve, maar ook in het kader van het woon-werk en woon-schoolverkeer. Het weren van het gemotoriseerd vervoer via deze trage wegen moet een prioriteit zijn. Tractorsluizen en specifieke ingrepen in natuurlijke materialen moeten hier een oplossing bieden.

Meer en veiligere fietsgarages op strategische punten.

Mobiliteit: Parkeerbeleid

Verkeer en mobiliteit: Parkeerbeleid

Visie:

N-VA SLH is van mening dat een degelijk parkeerbeleid een onmisbare schakel is in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Een degelijk parkeerbeleid op maat van onze gemeente is dan ook maatwerk.

Bij dit maatwerk gaan wij uit van een aantal basisprincipes.

De juiste auto op de juiste plaats: Bij parkeren spreken we over verschillende soorten gebruikers: de bewoners, de werkenden, het zakelijke bezoek, winkelbezoekers, recreatieve bezoekers (toeristen) en sociaal bezoek. Bij een duurzaam parkeerbeleid is het parkeeraanbod afgestemd op de te verwachten gebruikers ter plaatse. Bewoners moeten kunnen parkeren in hun woonomgeving. In Vlaanderen hebben meer dan 80% van de huishoudens minstens 1 auto. Het parkeerbeleid dient hier rekening mee te houden zonder hiermee het autobezit te willen stimuleren.

Publieke ruimte is schaars en kostbaar: Het openbare domein moet bruikbaar zijn voor iedereen. De vraag naar het gebruik van deze openbare ruimte (parkeren, markt, ontmoeting, evenementen, ...) overstijgt meestal het aanbod en het overmatig omvormen van de openbare ruimte in parkeerplaatsen leidt tot banalisering van deze openbare ruimte met een eenzijdig gebruik. Een lokaal bestuur dient dan ook weloverwogen keuzes te maken over het gebruik van de openbare ruimte.

Optimale benutting van parkeerruimte: Wanneer een lokaal bestuur uiteindelijk beslist heeft waar en voor wie er een parkeeraanbod wordt uitgebouwd, is het van belang dat deze parkeerplaatsen zo goed mogelijk benut worden. Anders is er sprake van inefficiënt ruimtegebruik. Een efficiënte organisatie en handhaving van het parkeerbeleid is dan ook cruciaal. Het dubbelgebruik van parkeerplaatsen is hierbij een belangrijke uitdaging (voorbeeld: de parkeerplaatsen van de lokale bedrijven gebruiken tijdens evenementen).

Actiepunten:

N-VA SLH engageert zich om onze dorpskernen vlot bereikbaar te houden, zo voorzien wij in buurtparkings om de trottoirs in de omgeving van de dorpskernen terug vrij te maken.
Voldoende toezicht en handhaving is cruciaal. Boetes kunnen in het begin misschien aanleiding geven tot wrevel bij handelaars en klanten maar door goede communicatie creëert men een draagvlak voor een eerlijk en duidelijk parkeerbeleid. Ook stoepparkeren of hinder aan de schoolpoort pakken we aan. N-VA SLH stelt een gemeentelijk ambtenaar aan die toezicht uitoefent op het stilstaan en parkeren (GAS inbreuken parkeren) in de gemeente. Zo ontlasten wij de lokale politie van dit toezicht, de inkomsten hieruit gaan rechtstreeks naar de gemeente.
Wij zetten in op het behoud van het systeem van langparkeren op parking Hofkouter en zorgen ervoor dat deze parking in samenspraak met de beheerder het nodige onderhoud krijgt. Bovendien blijkt uit een rondvraag bij de bewoners de nood aan een groen scherm op de scheiding tussen tuinen en de parking.
Waar ze nog bestaat, wordt de regeling voor beurtelings parkeren afgeschaft bij de herinrichting van de straten.

Veilig thuis in Houtem: criminaliteit

Visie:

N-VA zet zich in voor een veilig en welvarend Sint-Lievens-Houtem. Om onze gestage groei in de hand te kunnen houden, pleiten we dan ook om het Buurt Informatie Netwerk (BIN) te vernieuwen en uit te breiden.

Wij zijn voor een digitale en acute aanpak tegen vandalisme en diefstallen, kortom tegen criminaliteit. Daarom willen wij ons inzetten om het BIN te moderniseren en uit te breiden tot een digitaal platform.

Actiepunten:

De digitale wereld laat toe om urgente hulpverlening te bieden aan zij die het nodig hebben. Deze uitbreiding kan onder de vorm van een mobiele applicatie en een online forum waardoor er echt een netwerk wordt gecreëerd. N-VA wil hiervoor met de politie- en brandweerzone samenwerken zodat dit platform ten volle benut kan worden. De BIN-netwerken moeten blijven ondersteund worden en waar nodig aangepast.

Meer informatie en communicatie rond de BIN-netwerken om deze meer onder de aandacht brengen is noodzakelijk.

Het algemene onveiligheidsgevoel, wat overheerst op onze kerkhoven moet dringend aangepakt worden. Er dient een oplossing te komen voor de veelvuldige diefstallen en het steeds weerkerend vandalisme. Dit kan via camerabewaking en meer en regelmatig toezicht op onze meer afgelegen kerkhoven.

Ook de veiligheid op en rond de speelpleinen moet een blijvende bekommernis zijn. Ook hier is cameratoezicht en meer sociale controle een noodzaak.

Leefmilieu: Een groene en propere gemeente

Visie:

Ons leefmilieu is gebaseerd op twee pijlers:

De impact van de mens zoveel mogelijk beperken.

Versterken en accentueren van de reeds aanwezige natuur.

Sint-Lievens-Houtem is een groene gemeente. N-VA wenst hierin verder te investeren en wat reeds aanwezig is te versterken. Dit betekent dat we blijven inzetten op de bestrijding van zwerfvuil, het actief onderhoud van bermen, het investeren in groenere energie en werken aan een doordacht groenbeheer.

Afval blijft hierin een belangrijk aandachtspunt. De verwerkingskost is hoog en de burger wenst zo goedkoop mogelijk bediend te worden. Sluikstorten en zwerfvuil mogen daarvan niet de gevolgen zijn.

Actiepunten:

N-VA wil nog meer inzetten op acties rond zwerfvuil. Zowel preventieve acties als reactieve acties zijn nodig. Het betrappen van zwerfvervuilers moet eenvan de hoofdprioriteiten blijven. Het plaatsen van blikvangers en vuilnisbakken op strategische plaatsen en langsheen onze trage wegen is al een eerste stap. Bijkomend zullen we verenigingen en scholen nog meer betrekken bij opruimacties en preventieve acties en dit in ruil voor extra logistieke steun afgestemd op de vereniging.

Onze steden en gemeenten staan aan de vooravond van hun digitale sprong. Ook straatverlichting op gemeentewegen wordt digitaal en onderdeel van een smart city. Ingebed in een domein overschrijdend beleid, worden verlichting, veiligheid, gezondheid, energie en mobiliteit aan elkaar gekoppeld.

We moeten blijven inzetten op het behoud en onderhoud van natuurgebieden in onze gemeente. In dit kader is een degelijk milieubeleidsplan onontbeerlijk.

Binnen dit beleidsplan moet de ondersteuning van streekeigen beplantingen en gebruik van natuurvriendelijke materialen (bijvoorbeeld op speelpleinen) voorop staan. Stimuleren van ondernemers binnen het gebied van de streekproducten, aanbieden van bijenvriendelijke bloemzaden en ondersteuning van bescherming van zwaluwen zijn maar een paar ideeën die we binnen dit plan kunnen uitwerken.

Het onderhoud van de grachten is niet alleen in het kader van de netheid een belangrijke taak, dit komt op verschillende plaatsen ook de veiligheid ten goede door een betere zichtbaarheid.

De werking en de gehanteerde tarieven op het containerpark moeten op regelmatige basis geëvalueerd worden en indien nodig aangepast. Afval dat gedeponeerd wordt, op het containerpark kan, eventueel onder gereglementeerde voorwaarden, door een volgende bezoeker terug meegenomen worden om op die manier een tweede leven te krijgen.

Ruimtelijke Ordening

Ruimtelijke ordening in Houtem

Visie:

Sint-Lievens-Houtem is een landelijke gemeente met een grote diversiteit. Bij het aansnijden van woonuitbreidingsgebieden moet blijvend gewaakt worden over het evenwicht tussen leefbaarheid en bereikbaarheid. Bij het ontwikkelen van deze gebieden moet de mobiliteitsdruk degelijk berekend worden en moet het respect voor groene en open ruimte primeren. Lintbebouwing is hierin geen oplossing aangezien dit daarentegen een grote belasting vormt voor de mobiliteit en de groene ruimte.

Actiepunten:

Bij een herbestemming van open ruimte moet er een eerlijke compensatie voorzien worden indien de herbestemming een waardevermindering met zich meebrengt.

Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) leert ons dat dat de reële bouwmogelijkheden in goedgekeurde, niet-vervallen verkavelingen en op percelen langs uitgeruste wegen, inclusief de vermindering van de overtollige leegstand, volstaan voor het opvangen van de behoeften aan bijkomende wooneenheden vanuit de eigen bevolking.

We voeren een activeringsbeleid voor leegstaande gebouwen om de druk op de open ruimte te verminderen.

We kiezen voor meervoudig ruimtegebruik en het delen van ruimte. Zo kunnen parkings van bedrijven, sportclubs en scholen na de gewone gebruiksuren worden opengesteld voor publiek gebruik.

Voor alleenstaanden, ouderen, eenoudergezinnen, starters, …, zorgen we dat het aanbod aan aangepaste en bescheiden woningen of eenslaapkamerappartementengroot genoeg is en op goed bereikbare locaties ligt, op wandelafstand van het dienstenaanbod in de gemeente. In centraal gelegen woonprojecten kan de gemeente de verplichting opleggen om een minimum aantal appartementen of huizen op een aangepaste manier te bouwen, zodat ze alle faciliteiten bevat voor ouderen of andersvaliden.

Cultuur: lokaal Vlaams Erfgoed

Cultuur: Ons Vlaams Erfgoed in Houtem

Visie:

De zorg voor en het behoud van ons roerende en onroerend erfgoed voor de komende generaties is een morele en maatschappelijke plicht.

N-VA wil het reeds gevoerde beleid rond ons roerende en onroerende erfgoed mee blijven ondersteunen zodat we ons Vlaams erfgoed kunnen blijven koesteren.

Actiepunten:

We streven naar een herbestemming van de kerken in overleg met de lokale burger. Het tekort aan degelijke lokalen voor diverse organisaties van lokale verenigingen is een pijnpunt. Ook alternatieve manieren van wonen kunnen hierin overwogen worden.

Lokale initiatieven voor wijkkermissen willen we blijven ondersteunen.

Het onderhoud van diverse kunstwerken in onze gemeente moeten een blijvende bekommernis zijn. Op die manier versterken we onze identiteit.