Ruimtelijke ordening

Visie over ruimtelijke ordening:

Een van de belangrijkste, grootste en in ieder geval meest ingrijpende projecten die ons de komende jaren staan te wachten in Sint-Lievens-Houtem is de heraanleg en de opwaardering van ons Marktplein. Dit mag niet alleen een prestigeproject worden, maar moet in de eerste plaats een toegevoegde waarde betekenen voor onze gemeente.

We moeten bij de uitwerking van de plannen rekening houden met de noden en meningen van verschillende betrokken partijen. Zo hebben we enerzijds de leden van Unizo die op en rond ons marktplein een grote groep vertegenwoordigen. Anderzijds moeten we ook rekening houden met onze schoolgaande kinderen. Ook de aansluiting van en naar het rusthuis, het voetbalplein en het parochiaal ontmoetingscentrum is een punt waar rekening mee moet gehouden worden.

Een marktplein met doorgaand verkeer via één weg in het midden van het plein is de meest ideale oplossing.

We gaan voor een vlak plein zonder niveauverschil, zodat we nog steeds alle mogelijkheden van ons grote marktplein kunnen blijven benutten als we het nodig hebben. Door zonder niveauverschil te werken wordt het nieuwe marktplein ook toegankelijker voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.

De verschillende zones worden aangegeven met kleurschakeringen en door het gebruik van verschillende materialen.

Eén weg in het midden van het marktplein, een degelijk afgescheiden fietspad en langs beide zijden voldoende parkeergelegenheid. Zo blijven onze handelaars steeds bereikbaar.

Langs de huizenrij wordt een wandelgedeelte voorzien met voldoende ruimte voor terrassen aan de horecagelegenheden. Tussen de terrassen worden bloemperken, rustbanken- en parkeerplaatsen voor fietsen voorzien.

Door het vermijden van doorgaand verkeer aan de beide zijden van het marktplein wordt er meer ruimte gecreëerd voor de opwaardering van de handelsruimtes langs beide zijden van het marktplein. Vandaag stellen we vast dat langs één zijde de handelszaken stilaan verdwijnen en dat de overkant "vergeten" wordt. Door ook ruimte en mogelijkheden te creëren aan deze vergeten kant zal de interesse stijgen.

Bovendien wordt op die manier de veiligheid van onze kinderen aan de schoolpoort gegarandeerd. Er wordt tevens een parkeerzone voor de schoolbus aan de ingang van de school voorzien. Daardoor is het ook niet nodig om de toegang tot de school achteraan te voorzien zoals in de huidige plannen wel voorgesteld wordt. Dit zou alleen maar extra kosten met zich meebrengen voor de school, centen die ze beter en nuttiger kunnen besteden ten voordele van de kinderen.

De aansluiting van de straten bovenaan en onderaan het marktplein voorzien we met twee rondepunten. Hofkouter, de Coomansgang en de Kloosterstraat worden aangesloten op de centrale weg via verplaatsbare palen, granietbanken of bloembakken.

Door het werken met andere materialen bij deze aansluiting wordt alles visueel beter zichtbaar en kunnen we de snelheid afremmen. Bovendien is er met het aansluiten van de Kloosterstraat op de Edgar Tinelstraat, via de nieuw voorziene weg, een mogelijkheid om in de Kloosterstraat eenrichtingsverkeer te creëren waardoor het verkeer enkele de Kloosterstraat mag verlaten.

Blijkbaar werd deze piste van één centrale weg midden op het marktplein ook door de huidige bestuurders al geanalyseerd, maar opnieuw aan de kant geschoven met alleen maar argumenten als: "we verliezen het prestige van het tweede grootste marktplein van Vlaanderen".

Voor N-VA Sint-Lievens-Houtem primeren de praktische voordelen en vooral de veiligheid boven prestige. Wij zijn ervan overtuigd dat we daar met dit plan wel degelijk in slagen.

Nieuws over dit onderwerp