Veiligheid:

Visie over veiligheid:

Blauw, meer op straat! Iedereen heeft het erover dat er meer politie in het straatbeeld moet zijn. N-VA Sint-Lievens-Houtem vindt dat er genoeg politie is maar dat ze meer de straat op moeten in plaats van bureauwerk te verrichten. Daarom pleiten wij voor een doorlichting van de politiewerking van onze zone. Bij het inzetten van de beschikbare mensen en middelen moet ‘efficiëntie’ de eerste prioriteit zijn!

N-VA Sint-Lievens-Houtem wil het systeem van lokale buurtinformatienetwerken verder stimuleren om de samenwerking met de lokale politie en de burger te optimaliseren.

Als ondersteuning van de wijkagent stelt N-VA voor om gemeentewachten in te schakelen. Deze kunnen het Gemeentelijk Administratief Sanctierecht ("GAS"), dat N-VA wil invoeren, in praktijk toepassen. Het GAS zorgt ervoor dat kleine overlasten zoals lawaaihinder, het achterlaten van hondenpoep of het verwaarlozen van dieren toch vervolgd worden. Deze "stadswachten" krijgen bovendien een grote preventieve taak. Bemiddeling bij overlast of kleine ergernissen vermijdt vaak verdere escalatie. Dit alles natuurlijk binnen de vastgelegde grenzen van het opgestelde GAS.

Niet enkel steden hebben te kampen met de drugsproblematiek, ook in Sint-Lievens-Houtem is dit een gekend probleem dat streng en kordaat moet aangepakt worden. Daarom gaat N-VA Sint-Lievens-Houtem voor een nultolerantie. Wij willen niet enkel de gebruikers aanpakken, maar vooral de dealers