Visie over financiën:

beheerd en gespendeerd worden. De vernieuwing waar wij voor staan willen we op financieel vlak ook doortrekken. N-VA Sint-Lievens-Houtem wil vrijwillig een bepaald percentage van de zitpenning van de verkozen N-VA mandatarissen herinvesteren in sociale projecten die onze inwoners ten goede komen.

Sint-Lievens-Houtem staat bekend als één van duurste gemeenten in Vlaanderen als het op gemeentebelastingen en opcentiemen aankomt. Een belastingsvermindering beloven in deze economisch onstabiele tijd lijkt ons onverantwoord. Dit neemt natuurlijk niet weg dat bij een eventuele opportuniteit die zich toch zou aandienen, wij het niet zullen nalaten om hierop in te spelen. Realisme moet echter steeds primeren boven opportunisme.

N-VA Sint-Lievens-Houtem staat erop dat het bestuur jaarlijkse de burger op transparante manier informeert over de begroting. Een duidelijk beeld scheppen over de inkomsten en uitgaven betrekt de inwoner dichter bij het beleid. Degelijke en begrijpelijke informatie zal veel onbegrip kunnen vermijden.

Door een onafhankelijke doorlichting van alle gemeentediensten willen wij de werking optimaliseren. Deze doorlichting moet duidelijkheid scheppen over de organisatie van de verschillende diensten en de efficiëntie ervan.

N-VA Sint-Lievens-Houtem is voor het oprichten van een Autonoom Gemeente Bedrijf ("AGB"). Een Autonoom Gemeentebedrijf' is een dochteronderneming van de stichtende stad of gemeente en beschikt bijgevolg over een eigen rechtspersoonlijkheid en valt onder het Belgische vennootschapsrecht.

De oprichting van een AGB kent verschillende voordelen:

• Flexibel inspelen op de private markt.

• Een AGB werkt met budgetten in plaats van begrotingen, waardoor bijvoorbeeld eenvoudiger financiële middelen kunnen worden vrijgemaakt wanneer een gelegenheid zich voordoet.

• In tegenstelling tot een stad of gemeentedienst kan een AGB wel btw recupereren.

Mogelijkheden voor een dergelijk AGB zijn bijvoorbeeld: Cultuurdienst, sportdienst, jeugdwerking,