Zone 30 verdient absoluut respect!

Op 1 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

“Zone 30 verdient absoluut respect”

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender - 01 Sep. 2016

Pagina 2

De Houtemse N-VA en Jong N-VA trapten gisteravond hun sensibiliseringsactie op gang rond de zone 30 in schoolomgevingen. De Bavegemse school Klim Op werd als startplaats uitgekozen, maar wanneer je dit leest zullen aan alle Houtemse scholen sensibiliserende borden geplaatst zijn.

“Zoals wettelijk verplicht is er aan elke Houtemse school een zone 30 van kracht, maar we betwijfelen of die voldoende wordt gerespecteerd”, steekt N-VA-bestuurslid David Clinckspoor van wal. “Bij het begin van het schooljaar vinden wij een sensibiliseringsactie zeker op zijn plaats. We doen een oproep aan alle automobilisten en zeker aan de ouders die hun kinderen aan school afzetten of ophalen om de wettelijke regels te respecteren. Snelheid minderen in de eerste plaats, maar ook reglementair parkeren. Onze actie is positief gericht - vandaar onze dankbordjes voor wie de verkeersregels respecteert - maar toch doen we ook een oproep voor een strenger handhavingsbeleid: niet enkel een kwartier voor of na schooltijd, maar geregeld de dag door. Te veel automobilisten lappen parkeren en snelheidsbeperkingen aan hun laars.”

In Bavegem werden de voorbije jaren inspanningen gedaan voor de veiligheid zoals een goed zichtbaar zebrapad en een verkeersplateau. “Maar het Bavegems verkeersplateau maakt weinig indruk”, zegt Eva Laus, bestuurslid van de N-VA en assistente van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA). “Het plateau is zo zacht dat je er probleemloos tegen hoge snelheid kan over rijden. De kasseibestrating werd enkele jaren geleden zo vlak mogelijk herlegd, maar vroeger remden de ongelijke kasseikoppen de snelheid sterker af.”

De N-VA’ers vinden ook dat het gemeentebestuur en de directies van de scholen beter moeten samenwerken om de veiligheid te verhogen. “Wij gaan onze gemeenteraadsleden vragen om dit punt op de agenda te plaatsen van de gemeenteraad. Sommige gemeenten stellen een verbod in op zwaar verkeer tijdens bepaalde uren. Waarom ook niet in Houtem?”

HERMAN LANEAU