Participatie in plaats van golfinitiatie

Op 25 juni 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018
ZonnepanelenveldILVA

Participatie in plaats van golfinitiatie

Op de afgelopen gemeenteraad van juni gaven alle aanwezige raadsleden hun akkoord voor het uitwerken van een grootschalig Klimaatplan samen met 12andere 'buurt'gemeenten. Het bleek nog eens dat, rekeninghoudende met de uitdagende ambities om 40% CO² te besparen, er heel wat mogelijkheden liggen voor zonnepanelen en windmolens.
De voltallige N-VA ploeg Sint-Lievens-Houtem wenst zich daarom te engageren voor een zonnepanelenveld op het v...oormalig stort Ilva. De fractie stemde enkele maanden geleden mee in met een herbestemming van het stort naar een golfterrein, maar ziet meer voordelen in een project gedragen door de inwoners van Houtem.
Tot op heden bood er zich nog geen enkele kandidaat uitbater golf aan, en gezien het kleine draagvlak in de buurt wenst N-VA een andere optie op tafel te leggen.

We vragen daarom uw stem lokaal en op provinciaal niveau: de uiteindelijke realisatie van een herbestemming ligt in handen van meerdere partijen en niveau's. Lokaal en provinciaal wensen we hierop volop in te zetten en daarom hebben we jullie stem nodig! Het is geen belofte, maar wel een uitgesproken engagement om het stort een waardevol en duurzaam 2de leven te geven.

Wist u dat in de Gentse haven een gelijkaardig project werd volbracht:de 50 meter hoge Zonneberg in de Gentse haven is een voormalig gipsstort. Na een grootschalige sanering en afdek is de berg eind 2013 een nieuw leven begonnen als zonnepanelenpark. Op het park staan liefst 55.000 panelen, goed voor de productie van stroom voor zo’n 4.000 gezinnen. Het park kwam tot stand als een publiek-private samenwerking.De coöperatieve Zonneberg maakt het mogelijk dat burgers via een aandeel mee kunnen participeren in het park en zo een rendement halen dat flink wat hoger ligt dan wat spaarboekjes en kasbons momenteel nog opbrengen.
De Vlaamse regering hoopt zonnedelen nog aantrekkelijker te maken door gezinnen straks de keuze te geven: een financieel rendement of een rechtstreekse korting op hun stroomfactuur, alsof de zonnepanelen op hun eigen dak liggen.