Octopusscholen 2.0

Op 29 augustus 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid:, Verkiezingen 2018

Beste Houtemnaar,

Je hebt politici die hemel op aarde beloven, je hebt er die met enige realiteitszin zaken proberen in gang te zetten en... je hebt er die snel... snel zaken willen rechttrekken, waarin zij of één van hun collega’s niet hebben geïnvesteerd de afgelopen bestuursperiode.

Laat de investeringen in veilige schoolomgevingen er zo eentje zijn. Eentje, die niet de aandacht heeft gekregen, die het verdient. Bizar gezien kinderen vaak als "ons meest kostbare" worden omschreven.

De dorpskernen van Bavegem en Zonnegem werden mooi heraangelegd. Maar van kindvriendelijke ingrepen kan je helaas niet spreken. Ik heb heimwee naar de kasseikoppen in de Kerkkouterstraat, die jou verplichtten snelheid te minderen omdat ze zo slecht lagen. Vandaag is het vaak een snelweg waar het onderscheid tussen voetpad, fietspad en weg niet te onderscheiden is. Als het al de bedoeling was om dat duidelijk te maken aan de weggebruikers.

Het siert de schepen dat hij deze week zijn nek uitsteekt in de krant door de pijnpunten bloot te leggen: het is niet veilig genoeg voor mijn kinderen, jullie kinderen, ieders kind.

Het is jammerdat deze bevoegdheid niet de juiste focus heeft gehad door de vorige schepen van mobiliteit in deze en vorige legislatuur. Het is niet te begrijpen dat de coalitiepartner niet zorgdevoor de juiste accenten in dit dossier.

Het Octopusplan met zijn focus vandaag op 'Schoolomgeving 2.0', bestaat sinds 2005. Het is niet te vatten dat de grootste partij dit 12 jaar over het hoofd gezien heeft. Als kleine gemeente hadden we hierin ook groots kunnen zijn. Je zou er het goedkeuren van de ouders en oppositie mee hebben gekregen. Het doet me plezier dat de schepen het signaal van de N-VA fractie heeft begrepen: op een ludieke manier de aandacht vestigen op de zone 30-regeling, dit 2 jaar geleden al, in een jaar zonder verkiezingen.

Investeringen in schoolomgevingen mogen niet het einddoel zijn.Het moet een eerste stap zijn in een breder kader. Lokale wegen moeten worden aangepast, met prioriteit, respect en op maat voor de zwakke weggebruikers.

Het realiseren van verhoogde inrichtingen, plaatsen van beugels die verhinderen dat kinderen uit de schoolpoort direct de straat kunnen oprennen, zoen- en vroemzones bij elke school, waar mogelijk straat afsluiten bij begin en einde schooldag zijn enkele eenvoudige ingrepen om de schoolomgeving veiliger te maken.

Een fietspadenbeleidsplan opbouwen en uitvoeren op basis van een concrete langetermijnplanning, bestaande fietspaden met elkaar in verbinding brengen via fietssuggestiestroken, een goed onderhoud van de huidige fietspaden, inzetten op de verbinding vanuit de verschillende woonkernen in Sint-Lievens-Houtem naar woonkernen van onze buurgemeenten, inzetten op fietspaden naar onze lokale scholen kunnen daar ook bij helpen.

Het is misschien de hemel op aarde, maar alles heeft een begin en dat begin start best vandaag. Als collega politieker ben ik blij dat de meerderheid het Octopuslicht heeft gezien, ik beloof hen en de bezorgde ouders vandaag dat we na 14 oktober hun plannen zullen steunen vanuit de oppositie of mee uitvoeren vanuit de meerderheid.

Wij staan alvast klaar om dit mee verder uit te werken,


Een bezorgde vader & politicus.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is