N-VA wenst een fietsvriendelijk Sint-Lievens-Houtem

Op 14 juni 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid:

"Geen enkele meter nieuw fietspad, amper 2km fietssuggestiestrook" is het bittere resultaat na minstens 6jaar NieuwHoutem-OpenVLD beleid in onze gemeente. De focus lag duidelijk niet op een verkeersveilig Sint-Lievens-Houtem ... een gemiste kans voor de Houtemnaar. Er is tevens geen consistentie in het beleid rond fietssuggestiestroken: de straten rond de kern van Zonnegem verkregen een fietssuggestiestrook maar wat met de straten (Hoogbavegemstraat, Meulestraat, Lindestraat,... Benedenstraat, ...) rond de kern van Bavegem (welke reeds jaren geleden werd vernieuwd).
N-VA Sint-Lievens-Houtem wil snel werk maken van ingrepen aan de verkeerssituatie: voorlopige kleine ingrepen indien een zware renovatie van het wegdek op korte termijn staat gepland. Meer duurzame ingrepen indien er geen aanpassing van de wegen/riolen staat gepland binnen de komende legislatuur.
Een fietspad blijft de meest fietsvriendelijke oplossing, maar een combinatie van fietspaden, fietssuggestiestroken en fietsstraten moet kunnen om de eerste kind-onvriendelijke situaties te behelpen.
gWat is een fietsstraat?
In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Gemotoriseerde voertuigen mogen fietsers niet inhalen en maximum 30 kilometer per uur rijden. Het begin en einde van een fietsstraat wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden en een logo op het wegdek.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is