N-VA afdeling stelt voor tot gezamelijke aankoop Putbosstadion

Op 26 oktober 2020, over deze onderwerpen: Sport en Recreatie:

Samen met Lede en/of andere buurgemeenten het Putbosstadion op de grens van Oordegem met Lede aankopen. Met dat voorstel trekt N-VA Sint-Lievens-Houtem dinsdag naar de gemeenteraad. “Op je eentje 3 miljoen euro ophoesten, is een zware financiële investering. Maar als de kosten gedeeld kunnen worden, is het misschien haalbaar en krijg je er een prachtige sportaccommodatie bij”, zegt David Clinckspoor (N-VA).

Sport.Vlaanderen heeft na een studie van de veertien sportcentra besloten om het Putbosstadion in Oordegem af te stoten. De reden is een te beperkt bovenlokaal belang en een gebrek aan duidelijke identiteit. Opwaarderen tot een ‘center of excellence’ binnen een verantwoorde termijn zou te veel investeringen vergen terwijl de budgetten krimpen. Sport.Vlaanderen verwacht tegen 1 januari een definitief antwoord van de gemeente Lede en heeft een prijskaartje van 3 miljoen euro aan het sportstadion gekleefd. Veel geld voor één gemeente om op te hoesten, want bovenop de aankoopprijs moeten ook nog de kosten voor personeel en onderhoud gerekend worden. Daarom stelt N-VA Sint-Lievens-Houtem voor dat het gemeentebestuur gesprekken aanknoopt met Lede om een samenaankoop te bekijken.

Samenwerking

“Met een professionele atletiekpiste, verschillende sportterreinen in openlucht, een Finse piste, kleine sporthal met squash en fitness en een sportaccommodatie met zestig bedden beschikt het domein over heel wat troeven", stelt David Clinckspoor (N-VA) vast. “Niettegenstaande dat het domein op grondgebied Lede ligt, maken ook veel inwoners van onze eigen gemeente gebruik van dit domein. Wij vinden dat het zeker de moeite loont om de opportuniteiten, voordelen, maar ook risico’s en nadelen te bekijken van een eventuele samenwerking met Lede en andere buurgemeenten.”

Sportief erfgoed

N-VA ziet verschillende redenen om een samenwerking te bekijken. “Voor inwoners van Bavegem, Vlierzele en Zonnegem ligt dit terrein dichterbij dan de sportinfrastructuur in het centrum van onze eigen gemeente. De aankoop van het sportstadion kan een alternatief betekenen voor de aan te leggen sportsite op de Polbroek. Het domein is de thuisbasis van Vlierzele Sportief, een van de grootste en bekendste atletiekclubs in Vlaanderen. Zoals de naam duidelijk laat blijken heeft deze club zijn oorsprong binnen onze gemeente. Het zou jammer zijn om een zo bloeiende club waarvan veel leden inwoners zijn van onze gemeente ten onder te laten gaan wegens gebrek aan faciliteiten.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?