Buzzy pas

Op 9 juli 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid:

Op vraag van N-VA werd er op de gemeenteraad van donderdag 20 juni 2019 een uitbreiding van het derdebetalerssysteem goedgekeurd voor de aankoop van een Buzzy Pass De Lijn.

Sint-Lievens-Houtem biedt reeds via het derdebetalerssysteem een tussenkomst aan aan onze inwoners van 50% op de aankoopprijs van een Buzzy Pass De Lijn voor jongeren tot 19 jaar.

De N-VA-fractie vroeg tijdens de gemeenteraad in juni dat men deze tussenkomst van 50% (via het derdebetalerssysteem) voor de aankoop van een Buzzy Pass De Lijn in de volgende meerjarenplanning 2020-2025 behoudt en vroeg bijkomend een uitbreiding tot jongeren van -25 jaar.

De andere fracties konden zich vinden in dit voorstel met als resultaat dat de uitbreiding tot -25 jaar reeds onmiddellijk ingang krijgt vanaf 01 augustus 2019.

Deze tussenkomst wordt vooral gebruikt bij onze jonge inwoners om het traject tussen school en woonplaats te overbruggen. In de huidige omstandigheden stoppen studenten zelden op 19 jaar met studeren. Wij wensen ook de studenten die hogere studies aanvatten deze extra voordelen toe te kennen.

Bovendien zijn er met deze uitbreiding tot -25 jaar geen extra administratieve formaliteiten meer nodig. Het derdebetalerssysteem tot -25 jaar is een standaardprocedure bij De Lijn. Een toekenning tot 19 jaar wijkt hiervan af en brengt extra administratie met zich mee. Elke aanvraag moest in het verleden immers vergezeld zijn van een specifiek attest afgeleverd door onze eigen administratieve diensten. Daardoor was het ook niet mogelijk om een Buzzy Pass online aan te vragen en/of te betalen via de website van De Lijn. Elke aanvrager moest persoonlijk langsgaan in een lijnwinkel om van de tussenkomst te kunnen genieten.

Door het toepassen van de standaardprocedure bij De Lijn en de tussenkomst toe te kennen tot -25 jaar moeten er geen extra attesten meer afgeleverd worden. Dit betekent een besparing van tijd voor onze administratieve diensten (geen individuele attesten nodig) en een veel eenvoudigere manier van aanvragen voor onze inwoners. Niet meer aanschuiven aan het loket voor het bekomen van het attest en geen wachtrijen meer trotseren in de lijnwinkels voor de aankoop van de Buzzy Pass. De aanvraag en de betaling kan voortaan eenvoudig online gebeuren indien gewenst.