N-VA staat achter windmolenpark

Op 26 april 2012

Een windmolenpark op de kouters langs de E40 tussen Vlierzele en Vlekken moet kunnen. Dat is mening van N-VA Sint-Lievens-Houtem. "Wij durven onze nek uitsteken. Want zijn wij bereid om de wagen meer op stal te laten of om slecht één wagen, één tv of één pc per gezin te hebben", steekt secretaris Paul Verleysen een waarschuwende vinger op.

Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van groene energie maar niemand heeft zin om een windmolen in zijn achtertuin te zien opduiken. Gelijk waar energieleveranciers hun plannen over de inplanting van windmolens in het landschap kenbaar maken, duiken dezelfde bezwaren op: lawaaihinder, slagschaduw, beschadigen van het uitzicht en waardevermindering van de omliggende woningen. Dit is ook het geval in Sint-Lievens-Houtem en Erpe-Mere waar de gemeentebesturen en de actiecomités op één lijn zitten: hier komen geen windmolens. N-VA Sint-Lievens-Houtem, dat zelf drie bestuursleden wonen heeft in de buurt van het toekomstige windmolenpark, is echter niet van plan verstoppertje te spelen. "Wij hebben begrip voor de bekommernis van de omwonenden maar willen ons niet bezondigen aan het 'niet in mijn achtertuin syndroom'. Dus ja, wij zijn voor de windmolen-cluster op de geplande locatie. Het moeten er daarom geen tien zijn, maar vijf stuks zijn zeker aanvaardbaar. We gaan graag in debat met het provinciebestuur en de uitbater van dit molenpark om te onderzoeken of er voor de omwonenden een mogelijkheid tot winstdeelname inzit", zegt Verleysen. "Bij de inplanting van de windmolens is rekening gehouden met de wettelijke bepalingen inzake de minimum afstand tot de bewoning. Zowel de slagschaduw als de mogelijke geluidshinder lijken ons daarmee tot een minimum herleid. Bij die geluidhinder stellen we ons zelfs openlijk vragen. We zijn immers een kijkje gaan nemen aan de windmolens langs de E40 in Wetteren en het enige geluid dat daar te horen is, is dat van voorbijrijdende auto's."

Ecologische voetafdruk

Toch wil de partij nog enkele antwoorden op een paar prangende vragen. "Ik was een aandachtig luisteraar op de infovergadering vorige week in Aalst waar de opmerkingen uit het publiek vaak in de kiem gesmoord werden. Wat wij nog willen weten, is waarom nu plots haast gemaakt wordt van dit windmolenpark. Zal het uitbaten van windmolenparken ook effectief de CO2-uitstoot verminderen? Moet de overheid naast het zoeken naar alternatieve energie, de mensen niet beter inlichten hoe ze hun ecologische voetafdruk kunnen afbouwen? Maar de omwonenden moeten ook beseffen dat deze windmolens alle gezinnen in de gemeente kunnen voorzien van groene en goedkopere stroom. Daar kan toch niemand tegen zijn", besluit Verleysen.